Zlatan Ibrahimovic

Hvem kommer og hvem går? Snakk om Barças spillere og overgangsrykter her.

Moderator: Redaksjonen

Re: Zlatan Ibrahimovic

Innlegg Lars Emil » 01/09/2010, 15:25

Brukerens avatar
Lars Emil

Innlegg Stian » 02/09/2010, 17:18

Det var uansett i Inter tiden :)
Brukerens avatar
Stian
Skribent

Favorittspiller: Messi Saviola

Innlegg fredrik9 » 05/09/2010, 17:18

Whateva32 skrev:Dette er off topic men lurte på om noen har link til de digge bildene fra Milan kampen (helst i litt dtørre format enn som ble vist her). Tenker spes på lagbildet der Ronaldinho ble med og bilde av ham og Zlatan der de ler og "holder" hverandre.
Finner jeg disse i bra kvalitet og større format går de rett på veggen :)

Fann bildene du sökte i toppkvalitet:

http://www.imagebam.com/image/b9131995109697

http://www.imagebam.com/image/5531f495109770

Fler bilder fra kampen (scrolla ned litt):
http://sportgfx.com/italian-football-pictures-19/ac-milan-football-pictures-images-photos-15/index41.html
Brukerens avatar
fredrik9

Favorittspiller: Zlatan

Innlegg Lars Emil » 05/09/2010, 19:55

Brukerens avatar
Lars Emil

Innlegg Whateva32 » 06/09/2010, 16:48

Tusen takk for de linkene fredrik9, masse fine bilder, to av dem ble rammet inn i går :)

Kan ikke vente med å se Ibra og Dinho spille sammen...
Whateva32

Innlegg Lars Emil » 06/09/2010, 20:20

Zlatan vil ikke spille for svenske klubber
http://fotball.adressa.no/em/article179224.ece
Brukerens avatar
Lars Emil

Innlegg fredrik9 » 06/09/2010, 22:08

Whateva32 skrev:Tusen takk for de linkene fredrik9, masse fine bilder, to av dem ble rammet inn i går :)

Kan ikke vente med å se Ibra og Dinho spille sammen...

Flott! Det var fler fina bilder där av Ronaldinho.

Det blir en spännande sesong. Begynner neste helg. :)
Brukerens avatar
fredrik9

Innlegg fredrik9 » 06/09/2010, 22:11

Lars Emil skrev:Zlatan vil ikke spille for svenske klubber
http://fotball.adressa.no/em/article179224.ece

Konstig rubrik der. Han vill sluta på topp, ikke avsluta karriären på lägre nivå som t.ex Henke Larsson.
Brukerens avatar
fredrik9

Innlegg fredrik9 » 08/09/2010, 17:22

En brittisk ekonom har gått igenom Ibra-affären. Läs den här:
http://swissramble.blogspot.com/2010/09/zlatan-ibrahimovic-transfer-analysed.html

Sveriges bäste fotballsjournalist, Simon Bank på Aftonbladet har sammanfattat rapporten:
http://blogg.aftonbladet.se/bankoniva/2010/09/el-caso-ibra

Summan av det hela är att Barcelona betalade 106 miljoner Euro, eller 900 miljoner kronor, för att ha Zlatan i klubben ett år.

Så här skriver Simon Bank:

1. Zlatan säljs från Inter till Barcelona för 46 miljoner euro, plus Samuel Eto'o, plus ett tänkt lån av Hleb (som brinner inne, vilket gör att köpesumman höjs). Den totala köpesumman beräknas till 70 miljoner euro.

2. Köpet skrivs av över kontraktets fem år, man räknar alltså med att värdet sjunker med 14 miljoner euro per år, ner till de noll euro klubben får för honom efter fem år. Efter ett år beräknas alltså spelarens värde till 56 miljoner euro.

3. Zlatans lön hos Barcelona låg på 150 miljoner kronor, netto. Genom att bryta kontraktet efter ett år ”sparar” Barça alltså 600 miljoner kronor i lönekostnad.

4. Den hypotetiska totalkostnaden (köp, lön, bonusar) som Barcelona skulle räkna hem över fem år av Affären Ibrahimović låg på, i runda slängar, 1,6 miljarder kronor.

5. Beståndsdelarna i affären (proportionerna köp, lön, bonus) bekräftar den tes som Simon Kuper och Stefan Szymanski lanserar i sin Why England Lose – att det är lönevolymen snarare än transfervolymen som avgör hur framgångsrik en klubb blir. Zlatan köptes för 70 miljoner euro, men merparten av kostnaden är alltså lönen och bonusarna, inte transfersumman.

6. Skillnaden mellan vad Barcelona skulle betalat över fem år (1,6 miljarder) och vad de, de facto, betalat för en säsong (850 miljoner) är alltså 750 miljoner…

7. …men då har vi inte räknat med att Barcelona effektivt fortfarande förlorat en spelare (Eto'o/Ibrahimović). Swiss Ramble lägger alltså till kostnaden för att fylla hålrummet: David Villas köpesumma på 40 miljoner euro.

8. Ja, och för att skicka ner lite finans-salt i de rödblå katalanska såren så lägger han till den högst hypotetiska tanken att OM Inter inte hade fått in Zlatan-kapitalet och kunnat köpa ett halvt nytt lag (Eto'o, Sneijder, Milito, Motta, Lucio) så hade sannolikt Barça kunnat vinna den Champions League-titel som nu Inter vann. En skillnad i inkomster på ytterligare hundra miljoner kronor.

9. Allt det här ger en slutprislapp på Affären Ibra på 130 miljoner euro, för en enda säsong. Dra av de 24 miljoner som Milan kommer att betala efter låneperioden nästa sommar så har Barça alltså betalat 106 miljoner euro för nöjet att ha Sveriges bäste fotbollsspelare hos sig en säsong. En miljard kronor.
Brukerens avatar
fredrik9

Innlegg Kawa » 09/09/2010, 15:45

Takk for at du helte salt isteden for plaster på såret. :/
Brukerens avatar
Kawa
Grafiker

Favorittspiller: Dani Alves

Innlegg fredrik9 » 09/09/2010, 16:08

Förlåt, Kawa. :(

Men seriöst. Dette er såklart inget Barça eller den katalanske pressen snakker om.

En miljard kronor för ett år. Det finns ikke ord. Og dette i en klubb som ägs av medlemmarna.

Läste idag også dette... Zlatan fick en gave, en bonus, på 4 miljoner euro av klubben efter halva säsongen för att han anpassat seg så bra till klubben.

http://fotboll.expressen.se/internationellt/1.2127930/Barças-gava-till-zlatan-37-miljoner
Brukerens avatar
fredrik9

Innlegg Lasse » 09/09/2010, 18:45

Noen ting jeg reagerer på:

Samuel Eto'o var verdt 0 euro (for ikke å snakke om lønn og fallskjerm for det siste kontraktsåret) på tidspunktet da han ble solgt. Han var tapt uansett, så å dra han inn i denne likningen blir helt feil. Man MÅTTE ha en ny spiss i fjor sommer, og man hadde få aktuelle kandidater — i følge ryktene bare Villa og Ibra. Villa fikk ikke gå av Valencia, og Inter sa ja til Eto'o som mellomlegg for Ibra — dermed var biffen helstekt, og vel så det.

Så kan man i ettertid synse og mene noe om det, for eksempel at man like gjerne kunne brukt en promille av disse pengene på Inzaghi eller lignende, og likevel kommet ut i pluss både sportslig og økonomisk, men (1) det er lett å være etterpåklok og (2) dette var en handel som ble foretatt av en klubbledelse som nå er gått av. Det spørs om ikke Laporta var i overkant gavemild med Ibras kontrakt og at dette — delvis — ble Ibras bane når Rosell ble valgt som president.

Dersom man skal hypotisere Champions League inn i dette her, så kan man like gjerne påstå at Barça kanskje ikke hadde kommet seg til semifinalen uten Ibra. Sånn går det ikke an å tenke, rett og slett, og det gjør i hvert fall ikke Rosell og kompani. Jeg er ganske sikker på at de sparte lønnskostnadene trumfer dette her anyday. Legg også til at en CL-seier gir økte spillerbonuser og andre utgifter — den umiddelbare positive økonomiske effekten av å vinne store titler er som regel veldig liten på grunn av dette.

I tillegg til det økonomiske så ble det også en kinkig personalsak ut av dette her, og etter hva som har kommet frem i media, så var dette noe som lå og ulmet i bakgrunnen allerede i vinter. At dette er delvis Guardiolas skyld er det ingen tvil om, men det er heller ingen tvil om at svensken ikke passet inn i Guardiolas planer — verken sportslig eller sosialt (mye også grunnet Mino Raiola). All den tid Guardiola er hovedtrener så er en slik konflikt åpenbart ganske vanskelig for klubben å løse på noen annen måte enn salg.

Kunne ting vært gjort annerledes? Kunne dette vært unngått? Tråkket Barça i bæsjen i fjor sommer? Absolutt, men slik situasjonen til slutt ble så var et salg (med betydelig økonomisk tap for Barça) helt forsvarlig og, etter min mening, helt uungåelig. Av og til blir det fullstendig krasj mellom mennesker, og det er ikke gunstig sportslig sett. Så kan man naturligvis mene at Guardiolas tålmodighet er latterlig lav/dårlig, men det er en annen sak og vi vet som sagt ikke hvor stor innflytelse Rosell hadde over dette salget.
Brukerens avatar
Lasse
Send meg epost, ikke pm

Favorittspiller: Puyi
Soci del Barça: 176116

Innlegg fredrik9 » 09/09/2010, 19:56

Vel skrivet, Lasse! Det finns inget svart eller vitt i dette. Det sportsliga er en ting, og vi var vel många som hoppades att Ibra skulle stanna, men det ekonomiska, uansett hur man räknar på det er katastrof.

Fra Zlatans förste trening med Milan idag.
http://sv.tinypic.com/r/2u5ygao/7
Brukerens avatar
fredrik9

Innlegg fredrik9 » 10/09/2010, 13:48

Idag får Pep tillbake den meste av min respekt. Man får göra misstag, men man ska også kunna erkänna dem.

————————————————————————————-

”Det är jag som 
är nybörjaren” - Guardiola tar på sig hela skulden för Zlatan-affären

MILANO/STOCKHOLM. Pep Guardiola vänder nu och tar på sig hela skulden för Zlatan Ibrahimovics uppbrott från Barcelona.
Tränaren säger att Zlatan ”hjälpt honom att bli en bättre tränare” och hyllar 28-åringen stort.
– Han har varit på världsnivå i åtta–nio år. Jag har varit tränare i två år och är fortfarande en nykomling, säger Guardiola.

Zlatan Ibrahimovic tvingades enligt egen utsago bort från Barcelona av Pep Guardiola. Tidigare har tränaren varit fåordig i frågan men nu vänder spanjoren och tar på sig hela skulden för klubbens misslyckande med Zlatan.

”Jag gjorde mitt bästa”
– Zlatan har hjälpt mig att bli en bättre tränare och han kan vara lugn, jag tar på mig allt ansvar, sade Guardiola på en presskonferens vid Barcelonas träningsanläggning.
39-åringen hävdade samtidigt att han gjorde sitt yttersta för att få Ibrahimovic att trivas och anpassa sig till klubben.
– Jag vill bara säga att jag har gjort mitt bästa men jag lyckades inte. Jag fick inte ur det bästa. Kanske skulle jag gjort något annorlunda men jag gjorde mitt bästa och försökte.
– Han har varit på världsnivå i åtta–nio år. Jag har varit tränare i två år och är fortfarande en nykomling.

”Lyckades inte smälta ihop med Messi”
Guardiola fick också frågan om ryktet att det skulle ha skurit sig mellan svensken och storstjärnan Leo Messi. Något tränaren inte dementerade.
– Det har skrivits mycket. Jag försökte få dem två att smälta ihop på planen men det lyckades inte riktigt.
– Zlatan har en stor personlighet och jag förstår om han är sårad men det är inte min uppgift som tränare att ändra på spelares personlighet.

Varför kan du inte säga exakt vad som hände?
– Det är något som bara jag och han vet, och presidenten såklart. Det kommer aldrig någon annan få reda på. Kanske att jag, när jag blir gammal, skriver det i mina memoarer.
39-åringen avslutade med att skicka en hälsning till Ibrahimovic.
– Jag hoppas att han hittar vad han söker i Milan.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/internationell/italien/zlatan/article7761441.ab
Brukerens avatar
fredrik9

Innlegg fredrik9 » 10/09/2010, 14:15

Brukerens avatar
fredrik9

ForrigeNeste

Gå til Spillere

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere